Mojsije moli za narod koji se klanja zlatnom teletu (Izl 32,10–14)
Mojsije je smion i neposredan. U Božjim riječima stoji: “pusti neka se moj gnjev raspali” (32,10), a Mojsije se dvaput vraća na Božji gnjev, pitajući za svrhu: Čemu tvoj gnjev? (למה lamâ v11), i tražeći smirenje: Smiri svoj gnjev (v12). Mojsije traži Božje “obraćenje” jer u svojoj molbi rabi glagol שׁוב (šub “obrati se”, “okreni se” od plamena svoga gnjeva! v12)
Kako tekst svjedoči, Mojsijeva je molitva uspješna. Njegova molba “Odustani!” (v12) nalazi svoje ostvarenje u zaključnom opisu: “I Jahve odustane” (v14). U izvorniku stoji riječ נחם koju jednako smijemo prevesti kao molbu “smiluj se nad zlom koje je namijenjeno tvom narodu!” i potom kao izvještaj “i smilovao se!”
Mojsijeva je molitvena metoda podsjetiti Gospodina na njegove sluge, Abrahama, Izaka i Izraela. Mojsije se sjeća obećanja koje je Bog samim sobom zajamčio (“Tvome ću potomstvu dati ovu zemlju Post 12,7).
Mojsije moli za narod koji se tuži i plače (Br 11)
Br 11,2 reakcija na vapaj naroda. Uspješna molitva.
v10–23 posrednički razgovor s Bogom koji vodi do ispunjena Božjih obećanja (v24–30 podjela tereta; v31–34 prepelice)
Mojsijev govor v11–15 v11 Predbacuje Bogu zlostavljanje i nenaklonost. Stavlja u pitanje Božji postupak (2x למה). v12 Osjeća se kao roditelj (הרה “začeti”, ילד “roditi”, נשׂא “nositi”). U svojoj molitvi uzima u obzir Božje riječi: “Nosi ga…!” (v12) i riječi naroda: “Daj nam mesa…!” (v13). v15 Smrt doživljava kao rješenje.
Božji odgovor v16–20je konstruktivan i sastoji se od dvostrukog naloga: Mojsije treba okupiti starješine (16s) i treba govoriti narodu (18-20). Bog citira riječi zajednice (v18 o hrani, v20 o izlasku iz Egipta). Odbaciti izlazak znači odbaciti Božju inicijativu: “odbacili ste Jahvu” (v20)
Na nov objektivan prigovor (hrana za cijeli mjesec v21s) Mojsije dobiva odgovor koji ističe snagu Božje riječi (doslovno “moja će te riječ susresti” v22) te iznova Mojsijevu osobu.
Mojsije moli za bolesnu sestru (Br 12,13)
Na prigovor koji su Mirjam i Aron izrekli (12,1s) reagira Bog koji ga je čuo (v2) i potvrđuje pred njima osobitu blizinu Mojsiju (v4–8).
Mojsije na dvostruki prigovor ne reagira (v3), ali na poticaj Aronov zbog sestrine bolesti (v11s) upućuje Bogu molitvu (v13). Naziva ga općom imenicom אל “Bog” (= autoritet). Ne opravdava se, ne ističe svoj autoritet, ne prekorava njihov postupak. Molba רפא “izliječi” (v13) dobiva svoj odgovor u činu ponovnog primanja u zajednicu (אסף “okupiti” v15).
Mojsije moli za narod koji se buni
14,3s Zajednica otvoreno traži povratak u Egipat 2x.
v5 Mojsijev prvi odgovor jest čin štovanja Boga (השׁתחוה “pokloniti se”).
Argumentiranom molitvom (v13–19) odgovara na Božju “ponudu” da od Mojsija učini veći i moćniji narod (v12). Prvi argument je Božja slava (15s), drugi Božje milosrđe (רב חסד v18 usp. Izl 34,6). Izravna molba “oprosti” (סלח v19) dobiva ispunjenje “opraštam” (סלח v20).
18. 4. 2007.
N. Bilić